divendres, 4 d’octubre del 2013

La competència comunicativa

Aprendre a parlar bé en públic no és una tasca fàcil i menys encara si no s'ha practicat. Des de l'assignatura de COED hem començat a treballar diferents aspectes per a dur a terme una bona intervenció en públic i ho hem fet a partir de l'estudi del diferents components de les competències comunicatives (CC).

Hi ha quatre aspectes a tenir en compte, que equivalen a quatre tipus de coneixements i habilitats que hem de tenir presents:

Competència lingüística  / gramatical:
Fa referència al domini del codi lingüístic i per tenir una bona competència lingüística ens hem d'ocupar dels nivells fonològic (fonema i so), morfològic (forma de les paraules), sintàctic (cuidar la construcció de frases) i el lèxic i semàntic (paraules i el seu significat). 

Competència sociolingüística:  
Fa referència a les regles socioculturals d'ús. Per tenir una bona competència cal que tinguem en compte aspectes com la situació en la que es troben els participants (oients), el propòsit de la teva intervenció i les normes i convencions de la intervenció. 
En aquest apartar s'han de tenir en compte els costums i les regles socials, tenir en compte que hem d'usar diferents paraules i expressions segons la situació en la que ens trobem (amb amics, a l'escola, davant del director, amb el pare o la mare... ).
També es té en compte les regles pròpies de les varietats lingüístiques, els dialectes.

Competència discursiva:
Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text  coherent en el significat i segons el propòsit o objectiu, i cohesionat en la forma, és a dir, que estigui ordenat i les idees estiguin relacionades. Per tal que un text estigui ben cohesionat fa falta la utilització de marcadors i connectors.

Competència estratègica (estil):
Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal. Aquí hi entren tots els aspectes com la mirada, la veu, el to, l'expressió corporal i facial, l'humor... 
També repetir, formular preguntes retòriques, jugar amb els canvis d'entonació, els gestos... I per descomptat, tenir un bon suport tecnològic i fer ús de les noves tecnologies.


Espero que aquesta entrada us serveixi a l'hora de posar en pràctica el vostre discurs!
Gràcies per l'atenció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada