En aquesta nova
entrada parlaré sobre les quatre metàfores de l’ordinador; a la classe de GTIC hem
comentat els diferents usos de l’ordinador i de les TIC i hem vist les quatre
principals utilitats de l’ordinador per a realitzar processos d’ensenyament i
aprenentatge. Les han anomenant en 4
metàfores diferents.
Al final de la
publicació trobareu un link amb un word on hi haurà una taula amb exemples de
les diferents metàfores.
Ordinador com a TUTOR:
És l’ordinador qui
tutoritza el procés d’aprenentatge que fa l’estudiant. Això vol dir que és
l’ordinador qui inicia la pràctica, l’alumne fa les respostes pertinents i
finalment, l’ordinador avalua a aquest alumne. Un exemple de programa d’aquest
tipus és el JClic o Entrena’t per llegir (programes d’exercici i
pràctica). S’ha de tenir en compte que en aquests espais, el programa informàtic
no detecta de forma personalitzada els errors dels alumnes ni tampoc cobreix
les seves necessitats individuals, per tant és el mateix alumne qui tria el
nivell de dificultat. Podríem dir que és l’ordinador qui controla a l’alumne.
Ordinador com a ALUMNE:
L’alumne és qui
controla l’ordinador i l’activitat docent està centrada en ell.
Seymour Papert va
crear el concepte micromon on l’alumne dona instruccions a
l’ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer per construir les pròpies
idees a partir de la seva activitat experiència i descoberta.
Un exemple de
programa seria el Scratch. A partir de programes com aquest,
l’alumne reflexiona i pensa sobre possibilitats per a resoldre el problema i ho
fan a partir de la descoberta, la invenció i la construcció de possibles
solucions. També es poden crear històries, jocs interactius, dibuixos... En
aquests espais, el mestre té un paper de recolzament i seguiment en
l’aprenentatge del ‘alumne, ja que el professor fa de guia en la descoberta,
formula preguntes i fa reflexions quan és pertinent.
A l'aula hem fet servir el Scratch i per a usar-lo hem fet una activitat que consistia en fer que el gat dibuixes un quadrat i després un triangle rectangle:
Ordinador com a SIMULADOR:
Els simuladors
permeten a l’alumne un aprenentatge per descoberta molt acorada i dinàmica. Es
tracta de sistemes tancats on l’usuari pot experimentar i manipular diferents
paràmetres del programa.
Un exemple de
simulador que hem vist a classe es pot veure a la Doctora Xinxeta; una web on hi ha moltes activitats de simulació entre moltes altres coses. Un d'aquests apartats és un simulador on l’alumne
ha de cuidar una planta perquè creixi sana i podrà veure quins factors
influeixen en el creixement de la planta i quins en són més favorables.
L’alumne podrà manipular les diferents opcions que apareixen en aquest espai i
també podrà fer probes i experiments.
Podem observar com la planta creix en bon estat si la cuidem correctament:
Els alumnes podran fer diferents probes amb la planta, ja que es tracta d'un simulador i podran observar com la planta creix en mal estat si no se la rega correctament:
Un altre exemple
també vist a classe seria el Crayon Physics:
A classe hem fet
una reflexió sobre aquesta metàfora; és interessant que hi hagi programes de
simulació com aquest, especialment com el de la planta, ja que permet a
l’alumne fer un aprenentatge més ràpid sobre el creixement de la planta sense
haver d’esperar un o dos mesos a que la planta hagi crescut, a partir del
simulador es pot fer l’activitat en qüestió de minuts, tenint en compte això,
però, penso que és més enriquidor si l’alumne pot tocar i manipular una planta
real, ja que l’alumne tindrà una responsabilitat sobre la planta que no tindrà
amb el simulador. No obstant aquest
factor de comoditat i rapidesa, amb els simuladors, es poden crear
interpretacions errònies de la realitat.
Ordinador com a EINA:
Com ja he parlat en
la publicació anterior anomenada “La utilització de les TIC” , l’ordinador no és
només una eina de treball que ens permet gestionar i organitzar informació,
sinó que també s’usa com a amplificador de l’experiència i del coneixement, ja
que ens permet fer moltes tasques de manera més eficaç , ràpida i senzilla. Un
exemple en són les metàfores anteriors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada