diumenge, 5 de gener del 2014

Les 4 metàfores de l'ordinador

En aquesta nova entrada parlaré sobre les quatre metàfores de l’ordinador; a la classe de GTIC hem comentat els diferents usos de l’ordinador i de les TIC i hem vist les quatre principals utilitats de l’ordinador per a realitzar processos d’ensenyament i aprenentatge. Les han  anomenant en 4 metàfores diferents.

Al final de la publicació trobareu un link amb un word on hi haurà una taula amb exemples de les diferents metàfores.

Ordinador com a TUTOR:
És l’ordinador qui tutoritza el procés d’aprenentatge que fa l’estudiant. Això vol dir que és l’ordinador qui inicia la pràctica, l’alumne fa les respostes pertinents i finalment, l’ordinador avalua a aquest alumne. Un exemple de programa d’aquest tipus és el JClic o Entrena’t per llegir (programes d’exercici i pràctica). S’ha de tenir en compte que en aquests espais, el programa informàtic no detecta de forma personalitzada els errors dels alumnes ni tampoc cobreix les seves necessitats individuals, per tant és el mateix alumne qui tria el nivell de dificultat. Podríem dir que és l’ordinador qui controla a l’alumne.

Ordinador com a ALUMNE:
L’alumne és qui controla l’ordinador i l’activitat docent està centrada en ell.
Seymour Papert va crear el concepte micromon on l’alumne dona instruccions a l’ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer per construir les pròpies idees a partir de la seva activitat experiència i descoberta.

Un exemple de programa seria el Scratch. A partir de programes com aquest, l’alumne reflexiona i pensa sobre possibilitats per a resoldre el problema i ho fan a partir de la descoberta, la invenció i la construcció de possibles solucions. També es poden crear històries, jocs interactius, dibuixos... En aquests espais, el mestre té un paper de recolzament i seguiment en l’aprenentatge del ‘alumne, ja que el professor fa de guia en la descoberta, formula preguntes i fa reflexions quan és pertinent.  


A l'aula hem fet servir el Scratch i per a usar-lo hem fet una activitat que consistia en fer que el gat dibuixes un quadrat i després un triangle rectangle:


Ordinador com a SIMULADOR:
Els simuladors permeten a l’alumne un aprenentatge per descoberta molt acorada i dinàmica. Es tracta de sistemes tancats on l’usuari pot experimentar i manipular diferents paràmetres del programa.

Un exemple de simulador que hem vist a classe es pot veure a la Doctora Xinxeta; una web on hi ha moltes activitats de simulació entre moltes altres coses. Un d'aquests apartats és un simulador on l’alumne ha de cuidar una planta perquè creixi sana i podrà veure quins factors influeixen en el creixement de la planta i quins en són més favorables. L’alumne podrà manipular les diferents opcions que apareixen en aquest espai i també podrà fer probes i experiments. 

Podem observar com la planta creix en bon estat si la cuidem correctament:

Els alumnes podran fer diferents probes amb la planta, ja que es tracta d'un simulador i podran observar com la planta creix en mal estat si no se la rega correctament: 




Un altre exemple també vist a classe seria el Crayon Physics:



A classe hem fet una reflexió sobre aquesta metàfora; és interessant que hi hagi programes de simulació com aquest, especialment com el de la planta, ja que permet a l’alumne fer un aprenentatge més ràpid sobre el creixement de la planta sense haver d’esperar un o dos mesos a que la planta hagi crescut, a partir del simulador es pot fer l’activitat en qüestió de minuts, tenint en compte això, però, penso que és més enriquidor si l’alumne pot tocar i manipular una planta real, ja que l’alumne tindrà una responsabilitat sobre la planta que no tindrà amb el simulador. No obstant aquest factor de comoditat i rapidesa, amb els simuladors, es poden crear interpretacions errònies de la realitat.

Ordinador com a EINA:
Com ja he parlat en la publicació anterior anomenada “La utilització de les TIC” , l’ordinador no és només una eina de treball que ens permet gestionar i organitzar informació, sinó que també s’usa com a amplificador de l’experiència i del coneixement, ja que ens permet fer moltes tasques de manera més eficaç , ràpida i senzilla. Un exemple en són les metàfores anteriors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada